مشاوره در زمینه استراتژی های سازمان

نمونه تجزيه و تحليل SWOT براي خرده فروشي

شركت هاي خرده فروشي، مانند ساير شركت ها، اغلب از تجزيه و تحليل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدات) براي ارزيابي كسب و كار خود استفاده مي كنند. تجزيه و تحليل SWOT براي خرده فروشي، نگاه دقيق به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهديدات خرده فروش است. رقبا اصلي در بازار. نقاط قوت و ضعف عوامل دروني در نظر گرفته مي شوند كه يك خرده فروش روي آنها كنترل بيشتري دارند. فرصت ها و تهديدها عوامل بيروني هستند كه موقعيت هاي مثبت و منفي را به طور مداوم با خرده فروشان مواجه مي كنند.

نقاط قوت

اولين گام در انجام تجزيه و تحليل SWOT براي خرده فروشي مستلزم شناسايي نقاط قوت خاص است. يكي از نقطه هاي قوت احتمالي ممكن است حمايت مالي خرده فروشان باشد، به اين معني است كه سرمايه و دسترسي به وام هاي بانكي زيادي براي آنها وجود دارد. قدرت ديگر ممكن است قيمت كمتري باشد كه عمده فروشان به خرده فروشان مي دهند. علاوه بر اين، شركت خرده فروشي ممكن است در مقايسه با ساير خرده فروشان محصولات منحصر به فرد ارائه دهد. به عنوان مثال، يك فروشگاه لباس ممكن است لباس هاي با كيفيت بالا اما كمي معيوب را با قيمت پايين به فروش برساند. در هر مورد، يك خرده فروش بايد ليستي از تمام نقاط قوت خود را در برابر رقباي اصلي تهيه نمايد.

نقاط ضعف

هنگام گزارش ضعف ها، فروشگاه خرده فروشي يا شركت بايد با ضعف هاي قابل لمس شروع كند. به عنوان مثال، از طريق تحقيقات در بازار، خرده فروشي ممكن است كشف كرده باشد كه داراي يك نام تجاري نامناسب نسبت به رقبا اصلي است. خرده فروش ممكن است هويتي نداشته باشد. به عنوان مثال، فروشگاه ممكن است مارك هاي ارزان و گران قيمت را با هم به فروش برساند. اين ممكن است همراه با فقدان خدمات مناسب به مشتري باشد. اساسا فروشگاه هيچ مزيت رقابتي ندارد كه آن را جدا از ساير خرده فروشان ديگر كند. خرده فروشان بايد تمام ضعف ها را فهرست كنند سپس بهبود را در صورت نياز انجام دهند.

فرصت ها

گام ديگري در تجزيه و تحليل خرده فروشي SWOT شناسايي فرصت هاي كليدي در بازار است. فرصت هاي زيادي وجود دارد كه يك خرده فروش مي تواند از طريق نيروي فروش و تحقيقات در بازار خود پيدا كند. بر طبق Quickmba.com، يك سايت مرجع كسب و كار آنلاين، فرصت ها مي توانند نياز مصرف كننده را بدون نياز داشته باشند. فرصت ها مي توانند شامل يك نياز مصرف كننده باشد كه بدون توجه رها شده است. به عنوان مثال، يك شركت كوچك طراحي وب ممكن است در صورت نياز مشتريان به خدمات مشاوره اي فرصتي براي افزودن اين خدمت را داشته باشد. يا يك شركت خرده فروشي ممكن است فرصتي براي خريد يك خرده فروش كوچكتر براي افزايش سهم در بازار داشته باشد.

تهديدات

خرده فروش مي تواند از طريق تجزيه و تحليل SWOT برخي از تهديدات را شناسايي كند. تهديد مي تواند شامل كاهش تقاضاي مصرف كننده، ركود اقتصادي، جنگ قيمت در ميان رقبا كليدي يا حتي افزايش رقابت باشد. حتي تغيير در عادت هاي خريد مي تواند يك تهديد جدي براي يك خرده فروش باشد. به عنوان مثال، زماني كه مردم شروع به مهاجرت به حومه شهرها در دهه هاي ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ كردند، خرده فروشان مركز شهر، كه شيوه سنتي خريد را نشان دادند، تحت تأثير قرار گرفتند.

استفاده از SWOT

خرده فروشان نبايد فقط نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدات خود را شناسايي كنند؛ همچنين آنها بايد از ليست خود براي توسعه استراتژي هاي بازاريابي مختلف استفاده كنند. اين كار با تطبيق يك متغير داخلي انجام مي شود مانند نقاط قوت، يا يك متغير خارجي مانند فرصت ها. به عنوان مثال، صاحب فروشگاه زنجيره اي ممكن است تيم بازاريابي قوي داشته باشد – قدرت – به طوري كه او ممكن است فرصت افزايش فروش و سود از طريق فروش اينترنتي را بتواند داشته باشد.

+ نوشته شده در شنبه 15 مهر 1396ساعت 11:36 توسط مسلم محمدنژاد | | تعداد بازدید : 10